6. 11. 2015

Google poezie; Tomáš Miklica & Daniel Poláček (Backstage Books, 2015/e-book)

Google je všade. Využívame ho pri učení, pri varení, vo voľnom čase, alebo len tak, keď hľadáme odpovede. Ja som naposledy hľadala odpoveď na otázku Ako vyzerá čínska klávesnica? Google podivuhodne aktívne spolupracoval a očividne som nebola jediná, koho táto informácia zaujímala - súdiac, že to bolo prvé, ktoré mi Google ponúkol (v angličtine). Ale veď všetci to vieme, Google pozná odpoveď na všetko. Ale taktiež vie aj skladať básničky. Dokazujú to Google Poetics alebo ich česká verzia - Google poezie. A jej zakladatelia, Tomáš Miklica a Daniel Poláček tie najlepšie spísali do krátkej e-knihy Google poezie - Básně z vyhledávače.

zdroj: Google poezie (facebook)
Vždy som sa smiala nad návrhmi, ktoré mi Google ochotne ponúka pri vyhľadávaní. Samozrejme závisí to od toho, čo hľadáte a ako veľmi a v akom znení je vaše heslo vyhľadávané inými zvedavcami. Doba pokročila, a ľudia dnes nevyužívajú Google len pre nasávanie informácii, ale hlavne pre zábavu. Zistili, že tento vyhľadávací nástroj len málokedy zostane bez slov a začali sa pýtať veci podivnejšie, hlúpejšie ba niekedy až absurdné. Ale kam až siaha ľudská predstavivosť to sa ani neodvážim odhadnúť.

Na druhú stranu je fajn, že existujú ľudia, ktorí sa rozhodli z tohto Google faktu vyťažiť. Najprv v roku 2012 vznikli Google Poetics a svetlo sveta uzrela v roku 2013 aj česká verzia (obe fungujú nezávisle od spoločnosti Google) básní z vyhľadávača Google poezie. Táto preniesla do života strasti, s ktorými sa bežní užívatelia stretávajú na ceste za odpoveďami prostredníctvom Google. Výplodov bolo stále viac a viac až tento rok vznikla zbierka najzaujímavejších básní, ktoré česká verzia vyhľadávača vyprodukovala.

©michalavr
Je jasné, že čítanie takejto e-knihy ide veľmi rýchlo. Sú to predsa len krátke "básne", ktoré majú hlavne pobaviť. Tento účel určite splnili, ja som sa počas celého čítania na ceste do práce celkom nepríčetne usmievala. Avšak naozaj závisí, na akú básničku natrafíte. Niektoré sú hĺbavejšie, niektoré sú naozaj absurdné a iné sú milé. Napriek tomu, že ich vytvorila náhoda je to veľmi dobrý výsledok.

Veľmi výstižné sú názvy, ktoré dali autori jednotlivým básničkám. Dokonale podtrhujú iróniu niektorých z nich a iným zas pridávajú na kráse. Naopak ma však sklamal počet básničiek. Keď som sa zrazu ocitla na konci, chcela som viac. Viac. VIAC. Do čítania týchto krátkych Google-ovských výmyslov sa dostanete veľmi rýchlo a čakáte, aké verše budú nasledovať. S každou stránkou prichádza niečo nové, nečakané a niekedy naozaj vtipné, či absurdné.

Google poezie - Básně z vyhladávače boli pre mňa príjemným spríjemnením raňajšieho cestovania mestskou dopravou. Keďže som predtým ani len netušila, že niečo takéto existuje, teraz to sledujem a príjemne sa na tom bavím.

Koniec koncov, musím veľmi oceniť nápad a vôbec to, že sa naši českí susedia rozhodli pustiť do ich vlastnej verzie. Túto e-knihu odporúčam každému, komu sa s Googlom podarilo skamarátiť a aj tým, ktorí ešte jeho zákutia nemajú prebádané (áno, stále tu takí sú). Odporúčam ju aj tým, ktorí poéziu obchádzajú kilometrovým oblúkom a bočia už po zistení, že sa o ňu naozaj jedná. Pretože toto nie je obyčajná poézia. Je to Google poézia.

Za poskytnutie e-knihy ďakujem vydavateľstvu Backstage Books.

6 komentárov:

  1. Nikdy jsem o tom neslyšela, ale zdá se to moc fajn :) fanouškem poezie zrovna nejsem, ale taková moderní forma by mohla být zábavná :)
    Getmovin by Deni

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. od normálnej poézie to má na míle ďaleko :) stojí to za tých pár minút, naozaj hehe :)

      Odstrániť
  2. Toto vyzerá ako naozaj dobrý kúsok :))

    OdpovedaťOdstrániť
  3. tak toto ma zaujalo ! :) inak vždy sa pobavím nad tými Google návrhmi, keď niečo hľadám. :D inak ja mám tak rada tvoje recenzie, fakt super sa čítajú.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. jéj, ďakuje za pochvalu ja si myslim, že ja to v podstate ani neviem písať, ťažko mi to ide často. no ja sa chľapocem na tom, aj dnes sme v škole na prednáške niečo hľadali nejakú psychologičku či čo a vyhodilo strasne vtipne navrhy :)

      Odstrániť