15. 8. 2015

Nightfilm; Marisha Pessl (2014)

Tieto riadky prichádzajú bezprostredne po dočítaní. Keď knihu dočítam neskoro večer, vždy si nechám noc na to, aby sa mi vykryštalizovali všetky pre mňa kľúčové momenty a myšlienky. Nightfilm u mňa spôsobil, že som ochotná tento postup vynechať, a hneď sa pustiť do môjho kvázirecenzovania. Samozrejme, kým som sa dopracovala po poslednú stranu, trošku mi to trvalo. Som rada, že som sa cez polku knihy dokázala doslova "prehrýzť" a tým dokončiť jeden z najlepších trillerov, aké som kedy čítala.

Na Nightfilm, respektíve Nočný film, ktorý vyšiel v Slovarte tento rok, som narazila ešte kým som pracovala v kníhkupectve. Nie každá kniha zaujme hneď na prvý pohľad (a prelistovanie, samozrejme), ale táto to u mňa vyhrala na plnej čiare. Dej doplnený o výtlačky z novín či výsledkov vyhľadávania na internete bol pre mňa od začiatku veľkým plusom. Avšak, aby som bola presná, slovenské vydanie bola po prvých stranách úplná katastrofa. Radím sa k čitateľom, ktorí si aj popri vášnivom čítaní okamžite všimne akýkoľvek preklep, či chybu v texte. Toto ma v slovenskej verzii veľmi sklamalo a tak som siahla po originálnom výtlačku v anglickom jazyku. 



Spolu s hlavným hrdinom, investigatívnym novinárom Scottom McGrathom a jeho spoločníkmi, som sa pohrúžila do vyšetrovania samovraždy Ashley - dcéry jedného z najtajomnejších režisérov sveta, Stanislasa Cordovu. Krásne mladé dievča, ktoré sa zabije skokom do výťahovej šachty je pre každého záhadou. Po neúspešnom dávnom pokuse McGratha o odhalenie tajomstva tohto autora temných, neskôr undergroundových filmov, sa mu opäť naskytla šanca, ktorú predsa nemôže zahodiť za hlavu. V určitom momente sa k nemu pridá mladé dievča, Nora. Prišla do New Yorku splniť si svoj sen - stať sa herečkou. Od tohto je však na míle ďaleko a tak ju McGrath chtiac-nechtiac berie do svojho "vyšetrovacieho" tímu. Neskôr sa ich tím rozrastá o tajomného mladíka menom Hopper. Na prvý pohľad pôsobí nedôveryhodne a objaví sa len keď sa mu zachce, ale koniec koncov je v začiatkoch ich amatérskeho vyšetrovania výborným zdrojom informácii o Ashley.
Trojica sa vydáva po stopách mŕtveho dievčaťa a snaží sa odhaliť všetky jej kroky skôr než tragicky ukončila svoj život. Postupne vynárajúce sa množstvo svedkov prináša dôležité a miestami hrôzu naháňajúce fakty. Zdá sa, že Ashley nebola len obyčajné dievča, ale dokonca až nadpozemsky výnimočné stvorenie. A McGrath je presvedčený, že za tým všetkým bude jej rodina a tajné praktiky Cordovu. Ten sa však akoby z ničoho nič prepadne pod zem. McGrath riskuje životy svojich najbližších len aby odhalil tajomstvo, ktoré sa rodina snaží udržať. Dokonca je ochotný prekročiť hranice svojho doteraz racionálneho zmýšľania...

"It's a terrible thing, to lie. It's a field you keep seeding and watering and plowing, but nothing will ever grow on it."

Dovolím si povedať, že dej sa stupňuje primerane. Kým nie je dostatok dôkazov, ste v napätí, ako sa bude dej ďalej vyvíjať. V hlave vám víria možnosti a konšpiračné teórie, a ak sa neskôr vaše tušenie potvrdí, ste na seba hrdí a pokračujete ďalej s ešte väčším nadšením. Ja som mala problém dostať sa z kapitoly 29 a to spôsobilo, že som knihu na čas odložila. Keď som sa k nej neskôr vrátila, už to nebolo ono. Musela som sa veľmi premáhať, aby som vôbec v čítaní napredovala. Premohla som sa a dej si ma opäť podmanil - tentokrát však svojou temnotou. 

Človek popustí uzdu svojej fantázii a nechá sa unášať riadkami plnými mágie, napätia a neistoty až po samotný koniec knihy. Už keď si myslíte, že je koniec, záhada rozlúštená, do kompletnosti príbehu predsalen niečo chýba. Túto kompletnosť som ja nedostala ani po prečítaní posledných riadkov. Myslím si, že to dosť závisí od vášho pohľadu na dej, od vašich priebežných očakávaní a predpokladov. Ja som napríklad celý čas dúfala, že Ashley žije a že to všetko bolo len nejak zinscenované. Splnilo sa moje očakávanie? Musíte na to prísť sami.

+ interaktívne stránky, interaktívny obsah na internete, výborný a napínavý príbeh

- preklep (jeden či dva) som našla aj v anglickej verzii






Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára